Warning: Use of undefined constant OPTION_FILES - assumed 'OPTION_FILES' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /customers/7/1/6/gamming.se/httpd.www/wp/wp-content/themes/magazeen/functions.php on line 429 2012-13-16-18: Nya världscupskidorna – det var rätt att köra över åkarna « Gammings weblogi + Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/7/1/6/gamming.se/httpd.www/wp/wp-includes/post-template.php on line 284
Check out the Latest Articles:

Det var helt riktigt av internationella skidförbundet att ändra reglerna för utförsskidor – förra gången, och den här gången.

Jag skrev första versionen av den här artikeln 2012.  Sedan dess har det stormat och protesterats kring regelverket. Olika ändringar och justeringar har genomförts. Efter hand har jag redigerat och kompletterat min text.

I vinter, 2017-18, har vi ännu en korrigering av reglerna för skidorna. Mer om detta längre ner. Först historiken.

I grunden kvarstår det jag hävdade från början. Alpina världscupens skidor hade blivit näst intill livsfarliga. Det spelade ingen roll vad de aktiva sa – eller har sagt. De hade fel.

Jag var förvånad från första stund över att åkarna protesterade. Ändringarna gjordes ju för deras skull.

2000-talets nya, spännandes carvingskidor hade ökat skadorna och riskerna i alpin tävlingsåkning på ett förfärande sätt. Utvecklingen var katastrofal med åkare efter åkare som ådrog sig svåra och långvariga skador, vanligast i knäna. Allra mest gällde detta storslalom.

Det var nödvändigt att ingripa – och göra det resolut.

Redan den allra första månadens tävlingar i slutet av 2012 visade hur klokt beslutet var. Tuffa tävlingar kördes – men inga svåra skador. Undantaget var världens bästa slalomåkare, Österrikes Marlies Schild, med just en knäskada.  Men det var som sagt i slalom, som i sig är en brutal gren. Där går man på käpparna på ett sätt som inte bara har med skidorna att göra.

Och gnället från åkarna tystnade.

Några av dem, inte minst Ted Ligety,  den då bäste, fruktade att de nya, rakare skidorna skulle missgynna små, lätta åkare – som han själv. Och att de skulle gynna stora, tunga åkare – som Aksel Lund Svindal.

I stället, i december första året, blev Ligety mer överlägsen än tidigare.

Det nya med skidorna var, enkelt uttryckt, att de gick mera rakt fram. I storslalom, där man gjort de största ändringarna, fick männens skidor förut ha en svängradie på 27 meter. Det innebar, att när skidan sattes på kant, så stack den som en skållad råtta i sidled. Om inte åkaren hängde med – och det var ett ögonblicks verk – så fortsatte kroppen rakt fram och knäet gick sönder.

Det var grymt. Efter ändringen blev regeln att svängradien måste vara minst 35 meter. Det ggjorde att skidan uppträdde mycket snällare.

Den krävdes mer arbete för att svänga. Vi fick se mer av ”gammal” teknik, där åkarna klev från sida till sida. Åkningen blev inte sämre, bara tryggare.

Av samma skäl som ovan fick skidorna inte vara hur korta som helst. Dessförinnan kunde en storslalomskida för män vara så kort som 185 cm. Detta ändrades till  en minimilängd på 195 cm.

För damer gällde att svängradien ökades från 23 till 30 meter, och skidlängden från 180 cm till 188.

Skadorna minskade markant. Men efter hand fann man att ändringarna på en del punkter varit onödigt drastiska. Därför gäller nya mått från säsongen 2017-2018. Vad vi hittills sett har detta lett till att tävlingarna blivit roligare att se – utan att de blivit farligare.

Det nya är att svängradien för herrar i storslalom minskats från 35 meter till 30. Kortast tillåtna skidlängd har ändrats till 193 cm i stället för 195. Damernas regler för 2017-2018 är oförändrade eftersom allt fungerat tillfredsställande i deras tävlingar.

Som jämförelse gäller samma svängradier i slalom, men där tillåts kortare skidor. Damernas måste de vara minst 155 cm långa, herrarnas 165. Midjan ska vara minst 63 mm i slalom och 65 i storslalom, lika för damer och herrar.

En tillbakablick: Svängradien på de farliga herrskidor som stoppades år 2012 var alltså 27 meter.

Tyvärr ökade skadorna återigen från 2015-2016. Orsakerna var delvis samma som tidigare – skidorna ”fastnar” på stålkanten, de går åt ett håll och åkaren åt ett annat. Med knäskador som följd.

Trots detta har man alltså gjort vissa skidor något”vassare” inför  2018. Men det är ändå marginellt.  Medicinen mot skadorna den här gången är knappast ändrade skidor utan krokigare banor. Mer sväng sänker farterna. Dessutom tvingas åkaren upp i en svängbåge på kanterna. Det är alltid säkrare att åka i sväng på kant än rakt fram med plana ”flytande” skidor.

Senare års regler har delvis slagit mot så kallade rocker skis, som har omvänt spann på vissa partier av åkytan. Om rocker kan sägas att dessa fungerar som en kortare och lättsvängd skida när den går rakt fram, och som en längre, stabilare skida när man sätter den på kant.

Ingemar Stenmarks tid åkte man slalom på 200-205 cm och storslalom på 205-210. Men då hade man inte dagens starka materiel som innebär att man kan få kortare skidor tillräckligt hållbara.



Comments are closed.